Zelfstandige Professionals vragen mij dikwijls of en hoe ik hen kan helpen bij meer structuur en ordening in hun administratie en een effectievere boekhouding. Want 'Dat is toch iets wat je zelf moet doen?' of 'Daar moet je toch een dure boekhouder voor inhuren?' Dan vertel ik ze het verhaal van een onderneemster die nu klant bij mij is. Zij sprak mij aan tijdens een netwerkbijeenkomst. Deze onderneemster greep letterlijk met haar handen naar haar haar en riep uit dat 'zij helemaal gek werd van al dat papierwerk'. En zij vervolgde vertwijfeld: 'Ik besteed er te veel tijd aan; kostbare tijd die ik liever besteed aan mijn klanten'. Uit haar verhaal begreep ik dat haar administratie en boekhouding onoverzichtelijk voor haar was geworden en dat zij zelfs af en toe creatief moest boekhouden om alles nog sluitend te krijgen. Het was dringend nodig dat er meer structuur en ordening in haar administratie kwam.
Nog dezelfde dag maakte ik een afspraak met haar en een paar dagen later zat ik bij haar aan tafel. Het was inderdaad een chaos. Alle bonnetjes voor de btw-aangifte van het afgelopen kwartaal en ook nog van het vorige kwartaal lagen compleet door elkaar in een envelop. Voor het maken van facturen had zij een omslachtig systeem in Excel dat zij door haar boekhouder liet verwerken. Hierdoor had zij zelf totaal geen overzicht van wat er uitging en binnenkwam. Ik had meteen zin om aan de slag te gaan; mijn handen jeukten. Want hoe groter de puinhoop hoe mooier de uitdaging. Ik zag meteen al wat mogelijkheden voor meer structuur en ordening in de administratie en effectievere boekhouding en hoe het beter kon. Daarover hebben we afspraken gemaakt.
Als eerste heb ik geïnventariseerd hoe de bedrijfsprocessen liepen en daarover mijn advies gegeven. Zij besloot over te stappen naar een digitaal boekhoudprogramma voor haar offertes en facturering. Vervolgens heb ik haar hele administratie binnen dit boekhoudprogramma voor haar ingericht. Hiervoor hoefde ik niet op haar kantoor te werken. Terwijl zij haar klanten bezocht, kon ik dit grotendeels op afstand voor haar regelen. Op de laptop van de klant heb ik een account aangemaakt voor het digitale boekhoudprogramma. Daarna heb ik haar gehele account ingericht; omzetgroepen gedefinieerd, sjablonen met logo voor facturen, offertes en aanmaningen naar wens ingericht. Toen dat allemaal stond, zijn we een uurtje gaan zitten en heb ik haar een persoonlijke uitleg gegeven over het boekhoudprogramma. Met mijn bijgeleverde korte en heldere handleidingen kon zij dat in het vervolg makkelijk zelf.
Deze nieuwe werkwijze heeft de onderneemster rust en overzicht gegeven. Het was een verademing voor haar dat zij Assistentvoor1 dag kon inzetten om structuur en ordening te krijgen en te kunnen sparren. Zij beveelt het nu aan iedereen die zij tegenkomt aan. En Assisttentvoor1dag kijkt zo af en toe vanaf een afstand nog mee als er vragen zijn of om kleine aanpassingen te doen.
Assistentvoor1dag kan je inschakelen zo veel en vaak als je wilt: per dag, 1 dag per week, 1 dag per maand of per andere periode. Het is kosteneffectief want je ontvangt alleen een factuur voor de gewerkte uren.
Ben jij zo'n ondernemer met meer werk dan tijd en wil je meer weten over Assistentvoor1dag en de mogelijkheden, kijk dan op
www.Assistentvoor1dag.nl
of bel 0651544695.